tirsdag den 18. december 2007

Hvor går vejen?

Mandag den 12. november havde jeg glæden af, at kunne deltage i en ledersamling med Bill Hybels (Willow Creek - Stifter og ledende præst for en megakirke i USA) og Michael Simone (Præst - USA). Samlingen var bygget op om spørgsmål og svar alene. Jeg havde tilmed glæden af at "være udvalgt" til at kunne spise frokost med de to herre og nogle få andre. (En situation jeg egentligt ikke havde det så godt med - lidt for meget "snop-effekt" for mig.) Helt slemt blev det, da Bill spurgte, hvilke kirker der gik godt i Danmark. Alle så ned i deres tallerkner. For faktum er vel, at alle kirker kæmper og ingen har fundet "vejen" til at være sandt kristent fællesskab i en dansk sammenhæng. (Dette kan dog være en trøst, omend ringe, for alle os der også kæmper med at finde vejen:-)) Der var dog meget god lederskabsundervisning, der har været med til at hjælpe mig med prioriteringerne i tjenesten, vores fokus som kirke og relationen til andre ansatte i kirken. BH er ligeledes skarp på sine tanker og i arbejdet med visioner for kirken etc.
Men..... ti dage efter, var jeg så inde og høre Doug Pagitt (ligeledes USA). Hans tanker om fællesskabet omkring Gud som en familie, falder nok mere i tråd med mine egne tanker og forståelse af, hvad kirke er! Som familie har vi ingen visioner - nok nogle fælles værdier - men disse er vi sammen om at udleve og udvikle. Kirken er for mig langt mere et sådan fællesskab. Et folk på en vandring. Vi har en idé om bestemmelsesstedet, men tempoet og ruten dertil, finder vi ud af sammen. Fællesskabet formes efter de mennesker der kommer og deltager. Målet er ikke nået ved, at nogle enkle kommer frem - men alt hele gruppen, eller så mange som muligt, når i mål sammen. Vi må derfor bære de svage og skadede, der måske ikke kan gå for en tid. Alle er velkomne på denne vandring. Børn, unge, ældre, tykke tynde etc. Vi har et ansvar for hinanden. Til tider møder denne karavane af mennesker, kaldet kirken, nogle ensomme vandre, som måske kun følger den for en tid - med det skal der også være plads til!
Men hvor går vejen - hvis valget står mellem de to ovennævnte "modeller"? For at forene dem, hænger ikke lige umiddelbart sammen i min verden.

Ingen kommentarer: